لگو مدرسه بسکتبال شهبازی پرتو

بهترین و بدترین توصیه های مربیگری بسکتبال

بهترین و بدترین توصیه های مربیگری بسکتبال

بهترین و بدترین توصیه های مربیگری بسکتبال

تاریخ :۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰

ترجمه شده توسط: خانم آتنا کجوری

کارلا بروب (دانشگاه پرینستون)

بهترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

یکی از بهترین توصیه های مربیگری که تا به حال دریافت کردم این است که مطمئن شویم اطرافمان را مردم عالی احاطه کرده اند .کارمندی را انتخاب کنید که مورد اعتماد شما است و می توانید با او ارتباط برقرار کنید و می خواهید که اطراف شما باشد.شما زمانی قوی هستید که کارمندان قوی داشته باشید. در واقع آن ها قسمتی از شما هستند و همچنین ورزشکاران دانشجویی را استخدام کنیم که نه تنها بازیکنان عالی هستند بلکه مهمتر از آن انسان های بزرگی نیز هستند. اطراف برنده ها باشید کسانی که دوست دارند برنده باشند و می دانند که چگونه برنده شوند. این توصیه در چگونگی ساخت برنامه هایم خیلی موثر بوده است.

بدترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

بدترین توصیه مربیگری که تا به حال داشتم این بوده است که سر مربی باید فاصله خود را با بازیکنان حفظ کند و اجازه بدهد دستیار مربی در بیرون از زمین، با تیم ارتباط شخصی برقرار کند. من زمانی که تازه سر مربی شده بودم این را شنیدم و خیلی زود متوجه شدم که این بهترین راه رسیدن به بازیکنانم و اعتماد به آن ها نیست. روابطی که من بیرون از زمین با بازیکنانم دارم به طرز باور نکردنی تاثیر گذار بوده است و به زندگی من ارزش و به تیمم در زمین موفقیت داده است. باید به بازیکنان نشان دهید که برای شما مهم هستند.

مت کینگ( انجمن مربیان بسکتبال آریزونا و ورزش جوانان ccv stars)

بهترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

بسکتبال بیشتر از مربیگری را میخواهد و فکر بیشتری را می طلبد. من فکر میکنم اگر ذهنیت این را داشته باشیم که در ابتدا یک معلم هستیم شانس بیشتری برای بازیکنان وجود دارد تا عادت های همیشگی خود را توسعه بدهند و در واقع در بازی عملکرد درستی از خود نشان دهند.

بدترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

عملکرد مربی خوب طوری ارزیابی می شود که چه مدت زمانی در داخل باشگاه می گذراند.اما به نظر من بسیاری از مربی ها فکر می کنند که کارآمدی و تاثیر گذاری یک چیز هستند. این که کارها را انجام بدهید و آن ها را درست انجام بدهید لزوما به یک معنا نیستند هر چند بهتر است کاری را انجام بدهید که به ثمر برسد تا اینکه صدتا کار را با هم انجام دهید و هیچ کدام ثمری نداشته باشد. بسیاری از مربی ها زمان زیادی را صرف کارهایی می کنند که اصلا در رشد و برنده شدن تیم شان موثر نیست.

کارا لاسون ( بوستون سلتیکس )

بهترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

یکی از بهترین توصیه هایی که من دریافت کردم این بوده است که مهم نیست چه مدت در سمت مربی شناخته می شوید. چیزی که مهم است آیا می توانید به بازیکنان خود خوب درس بدهید و آن ها می توانند آن چیزی که شما می خواهید در زمین اجرا کنند؟!

بدترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

نمی توانم بگویم تا به حال توصیه بد شنیده ام. شاید در آینده پیش بیاید. همه افراد بیرون از تیم در مورد اتفاق هایی که روزانه با آن روبرو هستید نمی دانند. گاهی توصیه ایی که دریافت می کنم با چیزی که می دانم یکی نمی شود و در آن زمان برای گروه ما نمی تواند کارآمد باشد. این به معنی توصیه بد نیست بلکه به کار نمی آید.

دلیشامیلتون جونز (دانشگاه سیراکیوز)

بهترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

وقتی قوانین مشخص هستند تصمیم گیری نیز آسان است. این توصیه ایی بود که در سمت مربی جوان به من شد و در ساختار آن چیزی که در مقام یک انسان هستم به من کمک کرد که بتوانم تایید کنم و متناسب با شغلم باشم. به این معنا که برای صداقت خالص در دنیای مربیگری همیشه جایی است و نیازی نیست که شما انسان ها را فریب دهید و دروغ بگویید یا آن ها را متقاعد کنید به آن چیزی که فکر می کنید به صلاح آن ها است. می توانید بهترین کار آن ها را به دست بیاورید، فقط با آن ها صادق باشید در بیان زاویه دیدی که آن ها به شما میدهند. زمانی که مطمئن شوم آن ها متوجه شده اند که من از کجا می آیم و چرا به این کار مشغول هستم، می توانم با اعتماد به نفس بیشتری همه را در تیم رهبری کنم. اینکه مطمئن شوم ارتباط متعادل با آن ها دارم و به حرف های بازیکنانم گوش می دهم نقطه نظر آن ها را دریافت میکنم برای من خیلی مهم بوده است. زمانی که ارتباط مستقیم داشته باشید جای خیلی کمتری برای برداشت اشتباه می ماند مخصوصا وقتی که زمان بگذارید و به حرف آن ها گوش دهید وبا آن ها مکالمه داشته باشید. اگر هم مسائل زیادی پیش بیاید همیشه می توانم به این فکر کنم که چطور آن را بیان کنم و افکارم را برایشان توضیح دهم و مکالمه ایی بین من، بازیکن و فرد مشکل ساز رد و بدل شود.

بدترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

بدترین توصیه ایی که شنیدم این بود که هر ثانیه ایی که در دسترس دارید برای تمرین بگذارید. من به این نتیجه رسیدم که اشتباهاست به خصوص اینکه شما بدانید چطور می توانید کارآمد باشید و از زمان خود درست استفاده کنید. اگر شما سه ساعت برای تمرین داشته باشید اما می توانید در یک ساعت و نیم به صورت موثر انجام دهید. هیچ کس دوست ندارد وقتی کاری تمام شده است بیشتر از آن کار کنند مخصوصا اگر زمان آن ها را تلف کند. کار آمدی چیزی است که تمامی مربیان باید یاد بگیرند و بخواهند که به آن مسلط باشند.

برایانرابینسون  (مدرسه بیشابمکگوینس nc)

بهترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

پل های پشت سرتان را نسوزانید. دنیای بسکتبال واقعا کوچک است. بچه هایی که شما به آن ها درس می دهید در سمت مربی بزرگتر می شوند و می خواهید که اونا شما را به یاد بیاورند در مقام کسی که سعی کردید به آن ها یاد بدهید چگونه تلاش کنند، و این موضوع برای مربیان دیگر نیز صادق است. فقط به امتیاز تکیه نکنید و از رسانه های ورزشی استفاده نکنید که بخواهند مسائل شخصی شما را پوشش دهند و با استفاده از این فلسفه نه تنها توانستم آرامش ذهنی دریافت کنم بلکه باعث شده است که در کار مربیگری بیشتر از آن چیزی که هرگز بهش فکر نمیکردم بمانم.

بدترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

مربی دختران نباشم. در ۸ سال اول کارم در یک مدرسه پسرانه بوده ام و از آن لذت بردم. زمانی که می خواستم مربی دختران شوم خیلی ها به من گفتند که این یک اشتباه است. چون دنیا به بسکتبال دختران اهمیت نمی دهد و این تغییر باعث نابودی من در حرفه ام می شود. من گوش نکردم و در حال حاضر مربی دختران هستم و بهترین تصمیم زندگی من بوده است. مربیگری مربیگری است و من خودم را در شرایطی پیدا کردم که می توانم یک تغییر مثبت در زندگی های مردم به وجود بیاورم که یکی از این زندگی ها زندگی خودم بوده است.

هدر استوآرت ( مدرسه کریستوفر کالیفرنیا )

بهترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

زمان آن رسیده است که فراموش کنید که همه چیز را می دانید. من اعتقاد دارم که یک مربی جدید باشید یا پیشکسوت، گاهی با شناخت بازی خود راحت تر هستیم و میتوانیم به این افکار برسیم که همیشه بها این شکل بوده و همینطور خواهد بود.گاهی سخت است که تاکتیک و فلسفه بازی را بخواهیم عوض کنیم. هرچقدر که من زمان زیادی در بازی صرف کردم از مربی های عالی چه پیر چه جوان یاد گرفته ام اما دانش من قطره ایی از یک دریا است. حتی بعد از ۲۱ سال مربیگری و عمری بازی کردن همیشه چیز های جدید و متفاوت وجود دارد. راه هایی که مربی ها بتوانند استراتژی بدهند و بازی تیم خود را رشد دهند. تنها کار ما این است که برای تغییر ذهن خود را باز بگذاریم و از بازیکنان بخواهیم که پای خو را از منطقه امن بیشتر بیرون بگذارند، تغییرات را بپذیرند و مهم است که خودمان نیز انجام دهیم.

بدترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

اگر سخت گیری نباشد بازیکنان به شما احترام نمی گذارند و اگر می خواهید برنده باشید باید از شما بترسند. در سمت یک مربی جدید من واقعا این مسئله را متوجه نشدم و همیشه تمرکزم رو صفحه امتیازات بوده است. و هر کاری که می توانستم برای برنده شدن انجام می دادم. فکر میکردم فریاد زدن و سختگیری کردن باعث بهتر شدن بازی آن ها می شود چون این چیزی بود که از مربیان بزرگ و برنده دیده و شنیده بودم. تجربه و تفکر به من یاد داد که این مسئله نمی تواند حقیقت داشته باشد. بله، باید سطحی از احترام وجود داشته باشد و ما مسابقه می دهیم تا برنده شویم اما من فهمیدم که ورزشکاران زمانی که از مربی، والدین، هم تیمی خود نمی ترسند بهتر بازی می کنند. اینکه یاد بگیریم پیروزی هایمان را جشن بگیریم مهارت جدید است که باعث رشد اعتماد به نفس و رشد شخصیتی و انرژی و انگیزه در بازیکنان می شود. در این پیروزی ها می توان درس زندگی را آموخت و سپس برنده روی صفحه امتیازات معنی دار می شود. من یاد گرفتم دیگر داد نزنم بازیکنان را تنبیه نکنم بلکه ترجیح می دهم برای آن ها مربیگری کنم و اشتباهات آن ها را درست کنم و زمانی که کارشان درست است تشویقشان کنم و اجازه بدهم بدون ترس بازی کنند و اعتماد به نفس خود و روابط با هم تیمیشان را بسازند و رشد بدهند. به طور کلی زمانی که بازیکنان و رشد آن ها را به صفحه امتیازات اولویت می دهیم هم فرد و هم تیم برنده هستند.

راس واندرلو ( دبیرستان سیوسیتی شرق ، ایالات بین المللی )

بهترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

خودت باش. سعی نکنید کسی باشید که نیستید و سعی نکنید کسی باشید که در تلویزیون می بینید.می توانید ایده ها و افکار بسیاری از مربیان دیگر را بگیرید و با سبک مربیگری خود ترکیب کنید، اما هرگز سعی نکنید از شخص دیگری تقلید کنید، از شخصیت خود استفاده کنید. و توصیه دیگر من به شما این است که هر بازیکن در تیم شما یک سطح متفاوتی دارد برای کاری که از آن ها می خواهید. شما باید رابطه بسیار خوبی با آن ها برقرار کنید تا تصمیم بگیرید و متوجه شوید حد هر بازیکن در کجا است. زمانی که رابطه برقرار شود خیلی آسان تر می توانید تشخیص دهید که هر بازیکن چطور به کار می آید تا بتواند تمام توان خود را به نمایش بگذارد. بخش بزرگی از موفقیت های مربیان از رابطه خیلی عالی با بازیکن ها شکل میگیرد.

بدترین توصیه مربیگری که تا به حال شنیدید چیست؟

من فکر می کنم یکی از بزرگترین اشتباهات مربیان و مربیان جوان که بازیکنان جوان را مربیگری می کنند این است که آنهایک بازی مهم دانشگاهی یا nba را از تلویزیون می بینند و سعی می کنند در حد آن ها بازی کنند. در واقع غیر ممکن است برای بازیکنان جوان که در حد تیم های مطرح بازی کنند. من اعتقاد دارم که این موضوع باعث سردرگمی برای بازیکنان و مربیان می شود. بهترین توصیه من این است که همه مسائل را ساده نگه دارید و در هر سطحی از مربیگری که هستیداصول پایه بسکتبال را تدریس کنید و دائما به بازیکنان گوشزد کنید که سخت کار کنند و همیشه یک شانس خیلی خوب هست که شما بتوانید پیروز شوید.

منبع: Coaches Corner: Best and Worst Coaching Advice

فهرست مطالب

از سال 1392 به صورت تمام وقت مربیگری بسکتبال را انجام میدهم و شغل حرفه ای من محسوب می شود.

فربد شهبازی پرتو

مربی بسکتبال
مشاوره: 09197564862

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *